Hledání IKB

V roce 1958 prohlásil francouzský umělec Yves Klein: „Modrá je neviditelné, stávající se viditelným. Je mimo dimenze jiných barev.“ Svoji ikonickou International Klein Blue (IKB) pak viděl jako symbol nekonečna a nadčasovosti. Unikátní barva, o které se často říká, že je „modřejší než modrá,“ se stala základem řady Kleinových děl a inspirovala generace výtvarníků, módních návrhářů i designérů.

I pro nás se IKB stala zdrojem obdivu, ale současně výzvou. Barevná definice je jedna věc. Ale najít přesně v tomto ikonickém odstínu dokonalé knihařské materiály – papíry, kartony či plátna – to se ukázalo jako pořádný oříšek.

 V našich newsletterech často představujeme světové značky papírů, pláten a kartonů, mezi kterými v Hässlers neustále hledáme zlatý grál pro každou unikátní zakázku. Barevné palety různých dodavatelů jsou ale často spíše komplementární a tvoří ucelený soubor. Najít v něm ideální tón pro knihu nebo krabičku tak většinou nebývá těžké. Když ovšem přijde klient přímo s požadavkem té „nejmodřejší modré IKB“, řešíte opačný problém. Taková modř se totiž v ucelených barevných konceptech výrobců moc nevyskytuje.

 Zakázek s požadavkem na IKB jsme už řešili víc. Naposledy díky knize Cooking naší klientky Kristiany Ghiuri. Publikace měla být stejná, jako Kristianiny recepty – vzrušující, výrazná a plná intenzivních chutí. Konstrukci jsme připravili v otevřené švýcarské vazbě, která ukazuje surový hřbet bloku a přiznává šití nití, vše v pevných deskách potažených plátnem a s dokonale sladěnými doplňky. Požadavek na luxusní a dokonalé provedení naši dílnu samozřejmě nezaskočil. Také tisk bloku na nádherný švédský papír Arctic Volume Ice a jeho ušití byly vlastně rutinní. Holografické ražby do hrubého plátna a plně ruční vlepování do desek už byly náročnější. Opravdu těžké bylo ovšem najít napříč materiály tu nejmodřejší modrou.

Při hledání plátna pro potah desek švýcarské vazby jsme prolistovali všechny naše vzorníky a nakonec zvolili Duchesse Orientblau od Peyer, které už snad ani výrazněji modré být nemůže. Záložky jsme našli v Německu u Frieba – Textilwerk Carl Friedrich GMBH & Co. A když už jsme si mysleli, že máme vyhráno, ukázalo se, že skutečný problém nás teprve čeká – najít pravou IKB pro karton přebalu přišitého na začátek a na konec knižního bloku.

 S Kristianou jsme prošli naprosto všechny vzorníky od Anglie až po Japonsko. Bez přehánění. Žádný odstín modré neseděl – buď byla moc tmavá nebo naopak světlá, s přílišným nádechem fialové, nebo přehnaně „baby blue“ atd. Nechtěli jsme se vzdát, ale když ani Takeo z Japonska nemělo modrou, která by nám seděla, zvažovali jsme přebal prostě natisknout Pantonkou.

 Na poslední chvíli se nám dostal do rukou vzorník papírny Koehler Paper z Německa, o kterých jsme do té doby nikdy neslyšeli. Koehler má velmi tradiční sortiment barevných papírů, které v konkurenci působí skoro až obyčejně a „nemódně“. Právě v jejich portfoliu s výraznými a jaksi „poctivými“ barevnými odstíny jsme ale našli modrou ROYAL. A to byla přesně ta pravá!

 Yves Klein svou IKB skutečně vytvořil ikonu. A je zajímavé si uvědomit, jak těžké je se k ní přiblížit. Byla to úžasná zkušenost. V našich knihařských dobrodružstvích se totiž neradi smiřujeme s kompromisy. V Hässlers to nechodí tak, že vám dáme prohlédnout a osahat pár možností a hotovo. Hledání správné barvy, materiálu, konstrukce, ale i drobných detailů považujeme za zásadní. Ale nikdy to nebereme nějaké martirium. Právě naopak! Každá práce je vzrušující a dokonce zábavná teprve tehdy, když ji berete opravdu poctivě.

Previous
Previous

FAHRENHEIT 266

Next
Next

Rakve Biče Olejovky